diumenge, 9 de desembre del 2007

El desdoblament de la N II a Maçanet de la Selva

Aquest article va ser repartit casa per casa a Maçanet de la Selva al desembre de 2005

Segons que hem pogut saber, el projecte de desdoblament de la carretera N II en el tram entre Maçanet i Sils genera un gran nombre de problemes importants per al poble de Maçanet que entenem que no han estat tractats adequadament ni per l’actual ni pels anteriors equips de govern.

Tot i que aquest projecte no mes toca el terme municipal de Maçanet de la Selva en un tram d’escassament un quilòmetre entre la Riera Torderola i Can Miquel Ferrer del qual la meitat (550 m) es redueix a la connexió entre el tram desdoblat i l’antiga N II, son molts els problemes que hem pogut identificar:

Anar des del poble de Maçanet o des de qualsevol altre indret al Nord de l’entrada al veïnat de Pibitller i a la urbanització dels Pantans de Montbarbat cap a aquests nuclis de població no es possible. Els carrils direcció Barcelona tant en la calçada principal com en el vial de servei costat oest no tenen connexió cap a la zona est del municipi raó per la qual queda totalment impossibilitat l’accés. L’única possibilitat es anar a fer el tom a la rotonda de Can Bartolí, a Tordera o bé prendre la C35 cap a Llagostera, sortir en direcció Lloret de Mar i, en arribar a la urbanització Terrafortuna, emprar el camí rural, ara asfaltat però encara molt perillós, que va a morir davant de Can Punxet al veïnat de Pibitller, el que representa una volta considerable.

Per anar cap a Maçanet des del veïnat i urbanització esmentats no mes pot fer-se per unes rotondes aparellades que es faran a Can Cartellà Nou, cap als Bombers, per davant de la Trety, camí que no facilita, ara com ara, l’accés fàcil a Maçanet a no ser que s’hagi planificat un altre accés per aquesta banda. Altres accessos a Maçanet serien, un altre cop, baixar pel camí rural a Terrafortuna i anar en direcció Vidreres per prendre la C35 cap a Maçanet.

El mateix succeeix si es vol anar des del veïnat i urbanització ja esmentats cap a l’autopista de peatge AP 7. Caldrà prendre el vial de servei sentit Girona i anar fins a la rotonda, ara existent, de Can Claret al terme de Sils, per tornar enrera per la nova autovia A 2 direcció Barcelona, desviant-se al “trèbol” cap a la C35 fins al peatge. Per anar de la sortida de l’AP 7 fins als indrets esmentats caldrà emprar, un cop més, el camí de Terrafortuna.

Més complicat encara es el recorregut que haurà de fer l’autobús que de Blanes i Tordera va cap a Maçanet i Girona. Per poder parar, com ho fa ara, al devant de la Torre Cartellà haurà de sortir a la Torderola pel vial de servei sentit nord. Els passatgers que vulguin travessar cap al veïnat d’en Pujol no podran fer-ho. Després l’autobús haurà d’anar per aquest mateix vial de servei fins a Can Claret i tornar enrera per entrar a Maçanet mitjançant l’autovia A2 direcció Barcelona i sortir al “trèbol” per prendre l’autovia C35 fins a Maçanet.

Pel que fa a l’autobús en sentit contrari, no li serà possible prendre el vial de servei sentit sud i aturar-se al front de la Torre Cartellà si no fa el recorregut fins a la rotonda de Can Claret i torna enrera sentit Barcelona, seguint el vial de servei, tot sinuós.

Més complicat encara serà per als vehicles anomenats lents (tractors, maquinària agrícola i de construcció, ciclomotors, bicicletes) o, fins i tot, pels vianants. No hi ha previst cap pas des del vial de servei sentit sud cap a la banda est del municipi. L’únic camí viable es emprar les rotondes bessones de Can Cartellà Nou i anar cap els Bombers i la Trety. Els que vinguin de la banda de Caldes o Girona no podran arribar a Maçanet si no van pel vial de servei en sentit sud des de Can Claret fins a les rotondes bessones i passen pels Bombers i la Trety.

Per altra banda, la Torre Cartellà, un edifici catalogat com Bé Cultural d’Interès nacional, està en greu perill doncs a tocar de la seva tanca centenària s’hi farà un mur de formigó no gens adient per a un paratge de l’historia d’aquest.

Es clar que el desdoblament de la N-II no s’ha projectat pensant en els centenars de persones, en el nostre cas, maçanetencs i maçanetenques que viuen a una i altra banda d’aquesta carretera. L’estructura general del projecte sembla estar pensada més per a consolidar i promoure plans urbanístics i d’equipaments, parcs industrials, centres comercials, etc. a tot el llarg dels sinuosos vials de serveis que no pas per a facilitar la mobilitat dels veïns de les zones servides per aquesta carretera/autovia. Hauria estat molt millor si, en lloc d’aquest projecte, es construís una autovia/autopista paral·lelament a la N-II, inter-connectada amb aquesta cada 10 km o així, permetent que tot el trànsit local funcionés mes o menys com ara.

Per altra banda, el que caldria fer es aprofitar que la carretera anirà soterrada davant de la Torre Cartellà i fer-ne un fals túnel que no posi en perill ni aquest edifici emblemàtic per a Maçanet ni les entrades i sortides que avui hi ha en aquest sector i que permeten les comunicacions entre ambdós costats de la via.

L’Ajuntament hauria de prendre una posició clara i ferma en relació a aquest tema, doncs l’any vinent (2006) ja comencen els treballs i, el mes probable es que, un cop començats no es pugui tornar enrera. Cal també que el poble de Maçanet n’estigui ben informat i que pugui contribuir, amb la seva opinió, a reforçar les fins ara tímides gestions que l’Ajuntament ha endegat.

Antoni Cruzado i Alorda
Veinat del Pibitller
Maçanet de la Selva, desembre de 2005